На сьогодні музейники ідентифікували вже 100 творів мистецтва, викрадених росіянами і які стовідсотково перебувають в лапах окупантів. Мародери власноруч документують свої злочини, і це дозволяє визначити місцеперебування хоча б частини вкраденого.
Чергові три роботи вдалось розпізнати на карді з пропагандистського відеосюжету, знятого в Центральному музеї Тавриди у вересні 2023 року.
Іван Шульга (1889-1956). Рибалки на березі моря. 1932. Папір на картоні, олія.
Відомий живописець, графік, педагог, заслужений діяч мистецтв України Іван Шульга – уродженець Херсонщини, який більшу частину свого життя працював у Харкові. Викрадена росіянами робота «Рибалки на березі моря» належить до пропагандистського циклу, написаного в традиціях соцреалізму, в якому майстер оспівує працю рибалок, доярок та інших радянських трудівників.
Венера Такаєва (1931 р.н.). Дочка Гюзель. Етюд. 1967. Папір, акварель.
Одна з провідних майстринь акварелі та живопису на Херсонщині, у творчості якої переважають натюрморти і портрети, завжди намагається втілити душевну красу людини, виявити дорогоцінність кожної особистості, красу повсякденного світу речей. Природно, що на портретах, створених художницею, зображені переважно жінки і діти, серед них є і портрети дочки мисткині.
Єфрем Зверьков (1921-2012). Похмурий день. 1967. Картон, олія.
Художник-шістидесятник, один із основоположників «суворого стилю», він входить до числа найвідоміших російських живописців-пейзажистів ХХ ст. Зверьков розкривав у творчості поетичну і філософську цінність непомітної природи середньої полоси Росії та зводив її в естетичний ідеал.
До речі, на цьому кадрі також можна побачити ще три картини, ідентифіковані раніше:
- Ксенія Стеценко (1959 р.н.). Півонії, маки, виноград. 1998. Картон, олія.
- Анатолій Платонов (1927-2005). Гурзуф. Джерело. Полотно, олія.
- Антонін Фоминцев (1926 р.н.). Дніпровські плавні. 1989. ДВП, олія.
Насправді, 100 ідентифікованих робіт — це краплина в морі, менше 1% вкраденого, адже під виглядом так званої «евакуації» окупанти вивезли більше 10 тисяч творів мистецтва.
До речі, з цієї сотні ідентифікованих робіт 99 перебувають в окупованому Криму, в Центральному музеї Тавриди. Місцезнаходження однієї, яка «засвітилася» в Генічеську, невідомо (можливо, десь в тому ж Генічеську, хоча це лише припущення), але викрадачі підтверджують, що «Фаетон у Севастополі» Костянтина Коровіна десь у них.