Про це йшлося на пресконференції щодо результатів роботи миколаївських аудиторів за перше півріччя 2024 року.
Пріоритети діяльності Державної аудиторської служби на 2024 рік:
- використання коштів виділених на відбудову, реалізацію окремих проєктів (у тому числі проєктних витрат, результатів і досягнень);
- захист національних інтересів, впливу на обороноздатність держави в умовах воєнного та післявоєнного періодів, зокрема, щодо забезпечення національної безпеки і оборони у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України; законності та ефективності формування і виконання місцевих бюджетів, відновлення та відбудови територіальних громад; з інших соціально важливих питань, які мають суспільний резонанс.
- Робота державних аудиторів включає й фінансовий контроль за коштами міжнародних донорів. Ще навесні 2024 року Міністр фінансів України та Єврокомісар із питань бюджету та адміністрування підписали Угоду між Україною та Європейським Союзом про участь України в програмі ЄС щодо боротьби із шахрайством. До речі, головним ініціатором та розробником підписаної Угоди з ЄС була Державна аудиторська служба України.
Крім того, чотирирічною програмою фінансової допомоги Ukraine Facility Європейського Союзу передбачено надання Україні 50 млрд євро впродовж 2024-2027 років. Для контролю за цими коштами в Україні буде створено Аудиторську раду. Водночас планується посилити функції Державної аудиторської служби України, яка вже долучилася до програми з боротьби з шахрайством Євросоюзу.
Також Державна аудиторська служба України та Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) розпочали програму з удосконалення системи фінансового контролю України за коштами міжнародних донорів.
Держаудитслужба забезпечує державний фінансовий контроль в Україні через проведення державного фінансового аудиту, інспектування (ревізії), перевірки та моніторинг закупівель.
ЗАГАЛЬНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Підсумки роботи миколаївських аудиторів за І-ше півріччя 2024 року. Загалом проведено 229 контрольних заходів. Проведено 13 ревізій, 5 державних фінансових аудитів, 5 перевірок закупівель, 206 моніторингів закупівель.
ЩОДО ІНСПЕКТУВАННЯ ТА ПЕРЕВІРОК
Охоплено контролем ресурсів на суму майже 4 млрд грн. За результатами ревізій та перевірок виявлено порушень, що призвели до втрат, на суму біля 38 млн гривень. Вжитими заходами відшкодовано порушень майже на 46 млн грн.
ПРО АУДИТИ
Протягом І-ого півріччя 2024 року проведено 5 державних фінансових аудитів, якими охоплено майже 2 млрд грн державних ресурсів та 122 млн грн комунальних ресурсів. Виявлено неефективні управлінські дії (рішення) або ризикові операції, що призвели або можуть призвести до втрати доходів та непродуктивних або зайвих витрат на суму 273 млн гривень.
Аудиторами надано 48 пропозицій, з яких 17 – на досягнення додаткового (економічного) результату, виконано 24 пропозиції, відшкодовано та упереджено втрат всього на суму майже 9 млн гривень.
За результатами впроваджених рекомендацій у січні – червні 2024 року досягнуто економічного ефекту на суму понад 10 млн гривень.
ПРО МОНІТОРИНГ ЗАКУПІВЕЛЬ (206)
Управління охопило контролем закупівлі на суму 1 млрд гривень. Фахівцями Управління здійснено 206 моніторингів.
Зафіксовано порушень на суму 570 млн грн, у тому числі порушень, які вплинули на результати торгів (безпідставне відхилення найбільш економічно вигідних пропозицій, невідхилення тендерних пропозицій тощо) на загальну суму 365 млн гривень.
За результатами проведених моніторингів замовники відмінили 14 торгів на суму 70 млн грн та розірвали 32 договори на загальну суму 54 млн гривень.
ПРО ВЗАЄМОДІЮ З ПРАВООХОРОННИМИ ОРГАНАМИ
За результатами розгляду матеріалів контрольних заходів, переданих до правоохоронних органів у І-ому півріччі 2024 року, розпочато 5 досудових розслідувань, до кримінальних проваджень долучено 7 матеріалів. Крім того, наші спеціалісти залучені до перевірок, проведених правоохоронними органами, виявили порушень, на суму майже 96 млн гривень. Загалом 16 особам повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення.
Треба додати, що 1 серпня 2023 року у газеті «Голос України» оприлюднено Закон України «Про внесення зміни до Кримінального кодексу України щодо встановлення відповідальності за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю», який набрав чинності через 10 днів з дня його опублікування. Закон працює на створення належних правових засад для забезпечення ефективності, дієвості та результативності здійснення органами державного фінансового контролю та їх посадовими особами функцій і повноважень, передбачених чинним законодавством.
Стаття 351-1 Кримінального кодексу України. Перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, Рахункової палати, члена Рахункової палати
Невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, Рахункової палати, члена Рахункової палати, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації -караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
ПРО СУДОВИЙ РОЗГЛЯД
Шановні журналісти! Деякі порушники фінансової дисципліни затягують час, аби не виправляти допущені прорахунки. Для уникнення відповідальності декотрі керівники підконтрольних об’єктів бюджетної сфери звертаються до суду, щоб оскаржити законні вимоги органу держфінконтролю.
У 2023-ому році миколаївські аудитори провели резонансну перевірку КП ММР “Миколаївелектротранс”. За її наслідками виявлено порушень на загальну суму 9,2 млн грн. Тоді фахівці зафіксували порушень у КП Миколаївської міської ради «Миколаївелектротранс» при закупівлі павільйонів–укриттів біля зупинок на суму 5,8 млн грн та електроенергії на 3,4 млн грн, які стали предметом судового розгляду.
Бюро економічної безпеки України повідомлено про можливі порушення чинного законодавства КП “Миколаївелектротранс” під час закупівлі Швидкоспоруджувальних павільйонів “Тимчасове укриття” на суму 15,3 млн грн, які досліджено аудиторами на вказаному об’єкті контролю.
За наслідками перевірки щодо достовірності виконання робіт зі створення Укриттів у кількості 14 шт. виявлено факти документального не підтвердження витрат, понесених постачальником ТОВ “інженерно-будівельна фірма “ЕЛІТМАЙСТЕР” на загальну суму 5,8 млн грн.
Цим постачальником здійснено оформлення документів про виконання робіт зі встановлення Укриттів структурою N на суму 4,7 млн гривень, фактично відсутньою за юридичною адресою у м. Кропивницький. ТОВ має анульоване свідоцтво з ПДВ та звітувало податківцям про відсутність найманих працівників, а також задекларувало нульові доходи від будь-якої діяльності.
Матеріали перевірки закупівель долучено до кримінального провадження, яке розслідує передано Бюро економічної безпеки України.
Задокументовані факти при спорудженні Укриттів викликали гучний резонанс. Результати перевірки закупівель набули широкого розголосу, адже протягом 2023-2024 років оприлюднено понад 40 інформацій на новинних сайтах, 3 газетні публікації, показано сюжети на телебаченні.
На трьох брифінгах у 2023 та 2024 роках, журналісти неодноразово запитували про стан розгляду правоохоронцями результатів перевірки закупівель у КП “Миколаївелектротранс”.
Миколаївським окружним адміністративним судом, після розгляду справи №400/6470/23, винесено рішення, яким відмовлено у задоволенні позову Миколаївелектротрансу.
Дане рішення суду КП ММР “Миколаївелектротранс” оскаржив в апеляційному порядку. 18 червня 2024 року П’ятий апеляційний адміністративний суд залишив без задоволення апеляційні скарги Миколаївелектротрансу, а рішення суду першої інстанції від 04 березня 2024 року у справі залишено без змін.
Пресслужба Управління Південного офісу Держаудитслужби в Миколаївській області